onsdag 30. mai 2012


Street Art
Street art, gatekunst på norsk, er synlig kunst som er blitt flyttet ut i det offentlige rom, i stor grad som ulovlig. Det som kjennetegner street art, er at det ofte blir brukt ulike typer spraymaling. Eksempel på det kan være graffiti, en form der tekster/tegninger blir malt på vegger, murer og lignende, sjablonger og postgraffiti. De som driver med gatekunst ønsker ofte å være anonyme og flere benytter seg av pseudonym, der de bruker et annet navn, eller et symbol, som dekknavn for å vise anonymitet. Dolk, født i Oslo men bor i Bergen, er en norsk gatekunstner som ikke ønsker å si hvem han egentlig er og som derfor bruker pseudonym for å holde på anonymiteten. «Jeg er ikkje kjendis, det er Dolk som er kjendis. Det er sånn jeg vil ha det, det gjør livet mer avslappet for meg. At folk skal komme og snakke med meg og diskutere - det er jeg ikke interessert i i det hele tatt.» sitat (fra kunsthistorie) angående begrunnelsen for Dolks anonymitet.
Mennesker verden over har ulike oppfatninger og meninger når det komme til gatekunst, er det kunst eller hærverk? Noen personer liker gatekunst, og sier at det er byens poesi. En kjedelig og grå gågate kan plutselig få liv og dekkes med fargerike bilder. Andre derimot, liker de ensfargede veggene og mener at gatekunsten er hærverk og ødeleggelse av bylivet. Diskusjonen kan vare evig, og de ulike synene på gatekunst vil nok alltid finne sted, men noen typer gatekunst vil nok falle mer i smak enn andre. Hvis noen som er flinke med graffiti sprayer en nydelig og fargerik blomst på en gråmalt betongvegg, vil nok flere av de som er negative til gatekunst like det. Men hvis gatekunstnerne utrykker følelsene sine gjennom tegninger som flertallet ikke forstår, vil det nok ikke falle i smak. Det vil derimot bli likt av tilhengerne av gatekunst og de som er i samme situasjon, så vi kan hele tiden finne ulike sider av saken.
Vi finner gatekunst overalt, også i nærheten av der vi bor. På Bryne har de gråe mursteinene på bakken blitt byttet ut stener i hard plast som lyser, dette for å sette glede på den gråe og kjedelige bakken som hver dag blir trødd på.
Privat foto;
Dette blir ikke sett på som hærverk i og med at ideen har blitt godtatt og kunstneren får betaling for å vise frem kunsten sin. Gjennom en artikkel på Jærbladet sin hjemmeside (http://jbl.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=25579&sok=1), sier kunstneren at han er opptatt av humor, og at han prøver å utrykke det gjennom steinene. Og grunnideen var å bytte ut det hverdagslige og dette det i et nytt lys.
Vi har også andre typer gatekunst på Bryne. Trea som står med Bryne mekk har blitt kledd opp med fargerikt strikketøy, og det er blitt strikka strømper til tre av trea vi finner i Bryne. Som nevnt er det blitt strikket i flere farger, og vi finner både gul, lilla, blå, brun osv… Dette er nok for å sette farge på bylivet, gjøre noe annerledes og nytt og skape blikkfang.
Privat foto;
En annen type gatekunst, som kanskje blir sett på hærverk, ser man ofte i underganger. Et godt eksempel på det er undergangen på Klepp, som befinner seg på veg til Klepp barneskole. Denne har blitt bygget i kjedelig betongfarge, noe som folket (i stor grad elever ved skolen) har endret på opp gjennom årene. Først ble det tagget fine figurer i form av fisker, blomster, dyr og lignende, men etter hvert har noen sprayet over det og tagget setninger som «skolen suger» og lignende. Det er dette som i stor grad blir sett på som hærverk, og som mange mener at det bør settes en stopper for.
Privat foto,
Vi finner også gatekunst andre steder i verden. Og nettstedet Street Art Utopia har samlet de beste gatekunstbildene for 2011. Gjennom en artikkel på NRK (http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.7948770) ser vi en oversikt over de utvalgte bildene og man ser at kunstnerne prøver å sette liv på plasser som har blitt ødelagte eller steder som er kjedelige.


Bildet er tatt av Sandrine Boulet (Street Art Utopia)
Man ser at veggen er blitt slitt ut og at det har begynt å vokse ugress. Dette har gitt gatekunstneren inspirasjon og med hjelp av maling, får det en ny og morsom mening.





Bildet er hentet fra Street Art Utopia (navn på fotograf/
kunstner er ikke oppgitt)


Her ser vi et eksempel av en typisk grå og kjedelig vegg som ingen legger merke til. Men etter malingen nederst i høyre hjørne, har veggen fått en ny mening og en kan oppfatte det som at en tar masse glede og positivitet og setter det over det negative.



Bildet er tatt av Nomerz (Street Art Utopia)

Dette bilde er min personlige favoritt av bildene som Street Art Utopia har valgt ut. «Kreative hjerner ser løsninger der andre ser forfall» er kommentaren til bildet, noe som jeg er enig i. Den totalt nedfalte bygningen har fått liv og det skaper et morsomt bilde. Noe av det jeg liker best med bilde, er hvordan kunstneren bruker de ødelagte betongklossene som tenner til «personen». Dette er absolutt med på å gjøre det gråe bylivet mer interessant.
Gatekunst er altså er veldig vidt begrep. Det kan være alt i fra graffiti, der personer utrykker følelsene/meningene sine, til kunst som er etterspurt av folket (for eksempel de lysende steinene i Bryne). Folk oppfatter disse kunstformene forskjellig og vi kan si at det kan være hærverk og kunst på samme tid. 


(Kilder: klassekampen, wikipedia (pseudonym), wikipedia (gatekunst), kunsthistorie, Jærbladet, nrk

tirsdag 29. mai 2012


Viral video

En «Viral video» er en video som blir populær gjennom deling over sosiale medier på internett for eksempel gjennom facebook og Youtube. Grunnen for slike videoer er for å vekke andres oppsikt og for å raskt spre budskapet.

Et eksempel er rollen som sosiale medier spilte i den arabiske våren. Mennesker kunne samarbeide gjennom sosiale medier, og da brukte de ofte skype. Gjennom Facebook og Twitter kan de også skrive statuser som ergrer hverandre, noe som igjen kan føre til irritasjon og opprør. Flere oppretter også ulike arrangement for tilhengerne slik at de kan få informasjon om opprøret og demonstrasjonen. På slike arrangement får de vite klokkeslett, sted og dato for eksempel om demonstrasjoner. Slike ordninger kan føre til slagsmål og større opprør.

Gjennom Twitter og Facebook, er det flere som oppretter falske profiler om viktige personer som spiller en sentral rolle i samfunnet eller i protestene som foregår. Gjennom de falske profilene kan de komme med meninger som den «ekte personen» egentlig ikke ville sagt og ment. Dette kan igjen føre til opphisselse blant tilhørerne og opprørerne.

Som nevnt tidligere, bruker flere Youtube som budskapssender. Et eksempel på en overskrift er “You don't want to see this, it's horrible, but you must. You hae a moral obligation to look at what is happening in your country“(-http://www.theatlantic.com/technology/archive/2011/09/so-was-facebook-responsible-for-the-arab-spring-after-all/244314/). Overskriftene vekker ofte nysgjerrighet blant mennesker som gjør at de «må» se videoen og deretter velger flere å dele den til sine venner gjennom Facebook. 

Et annet eksempel på en Viral video er Kony 2012. Dette er en kampanje som Invisible Children Inc har laget og setter fokus på handlingene som Kony har utført de siste 26 årene. Kony er lederen for LRA (Herrens motstanderarme), en gruppe som deltar i et voldelig felttog for å etablere styret i Uganda som teokratisk. Denne gruppa har rykte for å være veldig brutale mot mennesker, spesielt i Nord-Uganda. Hovedgruppen de tar er barn, og til sammen har de kidnappet rundt 30 000 barn (i form av sexslaver og barnesoldater). I tillegg dreper de ofte barnas familie, venner og naboer.

Bildet er hentet fra cc-chapman

Kony 2012 har også møtt kritikk. Flere kritikere mener at filmen er misvisende og består av mye overdrivelse. Et av målene med filmen er å samle inn penger til kampanjen mot Kony, men en liten del av pengene når frem dit de skal. Mange mener også at filmen har blitt utgitt alt for sent i og med at Kony har drevet med mishandling av barn i 26 år og at han var en større trussel for ti år siden.

Gjennom en artikkel på vg.no (http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10070177) forteller helseorganisasjonen i Uganda at de frykter at Kony 2012 kan føre til større problemer og mer vold i Uganda. De siste årene har Uganda hatt fred og folket er tilbake i hjemmene sine, men gjennom denne kampanjen har oppmerksomheten vært på Kony og det kan føre til at han har blitt verdenskjent og berømt og dermed sterkere. 


(Gruppeoppgave, samarbeid med Lisa Olsen)
(Kilder: vg, wikipedia (Viral video), wikipedia (Kony 2012), globalis, theatlantic


mandag 26. mars 2012

Fordjupningsprosjekt - uke 12

Rosablogg 
En rosablogg er en sjanger innen det populære bloggfenomenet, og ligner sjangermessig på en personlig dagbok på internett der man skriver om dagliglivet. Noe av det som kjennetegner en blogg, også rosabloggere, er at den skrives i en omvendt kronologisk rekkefølge der det siste innlegget som blir publisert, automatisk havner øverst på siden. 

Rosabloggere blir mer og mer populært i dagens samfunn og dominerer topplistene av bloggere, men alle vet ikke hva det egentlig er. Så hva er en rosablogg? Det som er typisk for rosablogg er at det er en ung jente eller gutt i 13-20 års alderen som forteller om seg selv og sin hverdag. De blogger om alt ifra mote og sminke til venner og hva dagen har bestått av. En type innlegg som man finner igjen i de aller fleste rosablogger er «dagens antrekk». Et annet kjennetegn er at de ofte utaler seg om ulike produkter de får tilsendt, altså reklame.

Bildet er hentet fra Kristinas blogg.
Hvis en ser på www.blogg.no, ser vi at førsteplassen har gått til rosabloggeren, Therese Charlotte og deretter følger flere rosabloggere. En annen godt likt rosablogg er www.kristinaandersen.no og tilhører Kristina Andersen. Denne jente er 20 år gammel og bor i Kristiansand. I informasjonsfeltet til høyre har hun skrevet en liten beskrivelse av seg selv etterfølgt av hva hun blogger om; «Her blogger jeg daglig om hverdagen, tanker, skjønnhet, trening og annet som interesserer meg».

Noe av det første vi legger merke til når vi besøker Kristinas blogg er reklamen. Bakgrunnen på bloggen, altså bak innleggene, ser vi en stor reklame som oppgir at det er 20 % på alle produkter fra glominerals (øyenskygge, solpudder og lignende). Dette følger opp til noe av det som er typisk for en rosablogg med å markedsføre et produkt. Grunnen til at ulike firmaer ønsker å få rosabloggerne til å anbefale ulike produkter er at de har en stor påvirkningskraft til leserne sine, der flere lesere ønsker å bli lik bloggeren.

Hvis en skal analysere de semiotiske ressursene som Kristina tar i bruk så finner vi flere denotasjoner og konnotasjoner. Et eksempel er rosafargen som er et typisk trekk for slike blogger. Det vi ser er at alle overskriftene på innleggene består av en rosasøt farge. I den vestlige kulturen ser mennesker på dette som en farge som er dominert av det feminine. Konnotasjonen vil derfor være at hun framstår som en søt og uskyldig jente, men med et preg av en «Barbie Girl». Hvis vi ser på headeren, så består ikke den i hovedsakelig av rosa, men skriften er farget med en dunkel rosafarge. Her sitter hun og poserer ved et vann, smiler alt hun kan med de perfekte hvite tennene og viser stolt frem den lille hunden hun har.

Bildet er hentet fra Kristinas blogg.
I et innlegg hun publiserte i midten av mars viser hun til en storbyferie hun er på i London.  Her viser hun stolt frem alle innkjøpene sine av alt ifra sko til accessoirers i alle regnbuens farger som hun selv beskriver det. Denotasjonen på dette innlegget er at vi ser hennes fornøyde innkjøp, men konnotasjonene er flere. Hun har et ønske om å vise sine håpefulle lesere hva hun har kjøpt noe som kan resultere i at hun blir sett på som et moteikon der flere ønsker å kjøpe det samme. Et annet trekk som kommer fram her, som også er kjent hos rosabloggere er den konative språkfunksjonen, en ambisjon om et «venninneforhold» der en snakker om hva en liker best og lignende. 


I samme innlegg har hun lagt ut et bilde av en vegg bestående av flere Mulberry vesker som koster mer en enn veske på hennes og Mauritz for å si det på en fin måte. Dette viser òg at hun har veldig mye penger og gjør det kanskje vanskelig for leserne å følge etter når prisen er så høy. Men det er nok flere som sparer alle pengene de har slik at de kan komme «på det samme nivået» som Kristina.

Disse innkjøpene er som nevnt tidligere fra London og her finner vi konnotasjoner. En rosablogger som nyter livet fult ut med shopping, venninne kos, kafebesøk og bekymringer og hverdagsstress som legges bak. I tillegg koster en slik tur mye penger i tillegg til at hun kjøper alt det hun har lyst på som peker på en livsnytende og luksuriøs stil. 

Som nevnt i starten er «dagens antrekk» noe av det man ser i innleggene. Dette benytter også Kristina seg av og hun viser gledelig fram sine nye vårklær, også for å påvirke publikum. Hun bruker ulike poseringsmetoder for å vise seg fram og for å variere innleggene. Hun benytter altså den ikke-verbale kommunikasjonen og legger mye vekt på ansiktsuttrykk, prøver å fremstå som fornøyd og glad.

Bilder fra Kristinas blogg



Språket som Kristina bruker er preget av det muntlige (eksempel: fatisk språkfunksjon – «… Og jeg bare…») med tanke på «venninneforholdet» og at hun skal nå leserne bedre. Men hun skriver også seriøst for å virke som en overbevisende og seriøst blogger slik at styrken til normsenderen blir sterkere og at du får en følelse av at hun vet hva hun holder på med som er viktig når hun anbefaler sminke og hårprodukter.

Bildene er hentet Kristinas blogg
Noe som rosabloggere ofte er opptatt av er kropp og kosthold, om å gjøre å ha den fineste kroppen, men her ser man ofte kontraster i forhold til trening og mat. Andre uken i mars la hun ut et bilde der hun trener styrke, og skrev et innlegg om at hun nettopp hadde vært ute på joggetur og skal i gang med dagens andre trening. «Nå skal jeg på trening nummer to, måtte bare få i meg havregryn og litt mer energi først. Blir styrke på hele kroppen.» Dette gjør at vi får en følelse om en veldig sporty og sunn blogger, men bare noen få dager etterpå legger hun ut et bilde av en stor porsjon pommes frites og en hamburger som hun nettopp har spist. Den 19/3 skrev hun igjen om trening og kosthold og hadde setningen «Det blir beinhard trening og sunn mat». Dette forteller at de fremstilles i første omgang som sporty personer, men rett etter sitter de og nyter en stor porsjon fast food.



Budskapet til 20 år gamle Kristina vil jeg si er å ha det gøy og at en må leve livet mens man har det. Hun skriver ikke om politiske ting eller det som skjer i samfunnet og verden. Derimot velger Kristina å skrive om hennes liv, hennes motetips og hennes nye innkjøp av klær til flere tusen kroner. Flere (i størst grad unge jenter i 14-20 års alderen) ser på denne lykkelige jenta som et stort forbilde og et moteikon. Som sagt kjøper hun ofte klær som koster flere tusen kroner, noe som kan bli vanskelig å følge opp for ivrige fans. Dette blir sett på som kritikk og at det ikke lønner seg å skrive at man ofte handler for høye pengesummer av en blogger som daglig blir lest av flere mennesker landet over.

Retorikk er et annet virkemiddel som Kristina har tatt i bruk, og de tre appellformene, etos, logos og patos, kommer godt fram i rosabloggen. Etos; framstilles på en luksuriøs måte med mye latter, glede, oppturer, klær og sminke. Som nevnt tidligere hadde hun nettopp en storbyferietur til London og dette forteller om hennes hverdagslykke som en 20år gammel livsnyter. Logos; Hun publiserer innholdet i en logisk rekkefølge, noe som gjør at hun virker mer overbevisende. Og når hun kommer med sminketips forteller hun hvordan det bør påføres og i hvilken rekkefølge. Patos; Innleggene viser ofte hennes følelsesmessige arrangement med glede og viser stolt fram det hun er fornøyd med. Et eksempel på dette er at hun har på seg de nyeste klærne i «dagens antrekk» og smiler fornøyd som bare det, noe som resulterer i at hun virker mer overbevisende om at disse klærne er perfekte. 

Hvis vi skal forstå et tema bedre, kan det være lurt med en liten sammenligning. Hvis en ser på Kristina sin blogg i forhold til toppbloggeren, Therese Charlotte (www.tcmn.blogg.no) ser vi flere likheter. Rosafargen er på plass begge steder for å forsterke «Barbie preget» og både Kristina og Therese Charlottes headere består av fantastiske bilder der skjønnheten kommer fram. Begge rosabloggerne skriver om sitt perfekte hverdagsliv, de nye innkjøpene, mote, feriesteder og prøver i sterk grad å få et «venninneforhold» med leserne, noe som er viktig for å oppnå målene deres. En forskjell er fokuset på minst mulig kropp på bilder. Therese Charlotte legger ofte ut bilder der hun poserer framfor speilet i bikini, viser fram piercingen sin og drar opp genseren for å vise fram den fine og solbrune magen. Kristina viser ikke kroppen på lik linje med Charlotte. I stedet legger hun ut litt mer diskre bilder av seg selv med klær på, og fokuserer heller på å vise antrekket hun har. 

Therese Charlotte                                                      Kristina












Mine tanker om rosabloggen til Kristina er delt. Det jeg liker er at hun gir gode tips om sminke og klær, noe som er bra for de som ikke har så mye peiling på disse områdene. Det andre jeg liker er at hun framstiller seg selv på en god måte med tanke på kropp. Hun tar bilder i bhen og trusen for hvert innlegg, men at hun gjør det mer profesjonelt og bruker hele antrekk. Det som er negativt og som jeg ikke liker så godt er måten hun prøver å vise sitt perfekte liv på. Ingen er perfekte, alle har feil og vi har et liv som består både av oppturer og nedturer. Men Kristina fokuserer mest på det positive og viser at livet hennes er mer eller mindre perfekt. Det hun burde gjort var å skrive mer om «hele livet sitt», altså ikke bare det gode, men og det som skjærer seg. Dette hadde ført til at flere mennesker hadde kjent seg igjen i blogginnleggene og at man da hadde blitt oppmuntret med at det skjer feil med alle, ikke bare noen. Ingen er feilfrie. 


(Kilder: Kristinas blogg, ndla, wikipedia)  

onsdag 29. februar 2012

Bloggoppgave - uke 9

Rosablogg

En rosablogg en er bloggtype som har blitt veldig populær i dagens samfunn. En rosablogg er en ung jente eller en ung gutt (13-20 års alderen) som skriver om sin egen hverdag og om seg selv. Et annet kjennetegn på disse bloggene er at de velger å omtale ulike produkter som de får tilsendt gratis, alt i fra hårprodukter til leppestifter.

Eksempler på rosablogger vi har i 2012:
-          www.tcmn.blogg.no
-          www.linni.blogg.no
-          www.tuvaw.blogg.no
-          www.annais.blogg.no

Bildet av kjendis-bloggeren
Hentet fra tcmn
Førstnevnte (tcmn) har tatt første plassen på bloggsiden med hele 32 347 lesere hver dag, og er rosabloggen til 17 år gamle Therese Charlotte Margrethe Nielsen. På fremsiden hennes i «meg feltet» skriver hun at hun hovedsakelig blogger om hverdagen, sminke, mote og hår.

Hvis vi skal se på de semiotiske ressursene Therese tar i bruk så finner vi flere denotasjoner og konnotasjoner. Det første, som også er noe av det viktigste er rosa fargen som er et typisk trekk for slike bloggere. De vi ser er at headeren hennes består av rosa skrift og linkene til blant annet facebook siden hennes er farget i rosa. Alle overskriftene til de daglige innleggene er også rosa. Denne fargen regnes i den vestlige kulturen som en feminin farge og et symbol på kvinnen. Konnotasjonen til denne fargen er at hun fremstår som en søt jente men også som en typisk «Barbie Girl». Headeren hennes består av bilder der hun svinger seg i en rosa søt kjole og vifter med det lange blonde håret samtidig som hun sminket med flere enn en type sminke. Dette gjør at det forsterker «Barbie Girl» preget.

I et innlegg hun publiserte i slutten av februar står det at hun har kjøpt seg nye Converse sko. Her kan vi se flere denotasjoner og konnotasjoner. «Modellen heter All Star Light Leather, det er en mer slim modell enn de vanlige Conversene med tykk såle. Jeg vil anbefale dere å gå opp en størrelse større enn dere bruker til vanlig, iallfall en halv. Du finner de HER. Hele utvalget med Converse kan du se HER.» Dette er denotasjonen av det vi leser hun har skrevet, men hvis vi ser på konnotasjonene til dette innlegget finner vi flere. For det første ønsker hun å vise leserne sine hva hun har kjøpt og at hun har fått seg nye, dyre og fine merkesko. Dette gjør at hun kan fremstilles som moteikon som kun kjøper merker og at det kan koste hva det koste vil. En annen ting er at hun prøver å få et «venninneforhold» med leserne sine der hun sier hva som er lurt hvis en skal kjøpe disse fantastiske skoene. Dette blir også en anbefaling av et produkt som gjør at Converse kommer godt ut. Det er stor sjans for at flere av Thereses lesere går innom linken og bestiller skoene hun anbefaler.

I et annet innlegg som ble publisert i slutten av februar skriver hun om en Sydenferie hun og moren skal på. Noe av det første vi leser er at det er et fire stjerners hotell og setningen «Det var faktisk sykt fint». Konnotasjonen til denne setninger er at hun virker som om oser over i luksus. Og når noe er mindre enn den høyeste rangen er det ikke så bra, men til dette hotellet sier hun at det FAKTISK var sykt fint, hun er overrasket at et fire stjerners hotell kan være fint.

Bildet er hentet fra Thereses blogg
I tillegg til rosa fargene tar Therese i bruk ulike poserings metoder for å vise seg selv og klærne hun har kjøpt.Men hun viser ikke disse på produktene på en vanlig måte, i stedet gjør hun er posering for å se flott ut. Det lange blonde håret henger fint nedover ansiktet i det hun drar opp litt av genseren for å vise fram sin solbrune og tynne mage med en flott piercing i midten. På andre bilder kan vi se hun poserer i en form for å få fram puppene sine, noe som kanskje er et typisk trekk for rosabloggerne.

Språket som blir skrevet på bloggen er delvis preget av det muntlige språket, kanskje for å få bloggen til å virke som et sterkere «venninneforhold» med leserne sine. I tillegg prøver hun å skrive seriøst for å virke overbevisende og for å prøve på en overtalelse på at hun vet hva hun holder på med og at bloggen er noe hun tar seriøst.

Budskapet til 17 år gamle Therese Charlotte vil jeg si egentlig er å leve livet og ha det gøy. Hun skriver ikke om det som skjer i samfunnet og om faglige ting, men velger derimot å vise den nye leppestiften hun kjøpte og dyre jakker til 8.000 kroner. For mange er nok denne jenta et forbilde og et moteikon, men når hun anbefaler jakker til nesten ti tusen kroner er det vanskelig for fansene å følge etter, noe som flere ser på som kritikk av en blogger som har så mange lesere daglig.

Med tanke på etos, logos og patos prinsippet blir dette tatt i bruk. Etos, hvordan hun fremstiller seg er på en veldig luksuriøs måte med mye sminke, dyre klær og en hverdag bestående av glede, harmoni og fester. Hun har flere innlegg der hun viser alle de flotte sydenturer hun har vært på i løpet av et år. Hun viser flere følelser der hun som regel smiler det breieste smilet hun kan og viser tydelig hennes hverdagslykke. Men hun kan også vise sider av seg selv der hun er mer seriøs og viser en ufornøyd side når hun ikke er fornøyd med et produkt, dette er absolutt med på å påvirke leserne for deres valg av produkter. Med tanke på logos, setter hun ofte ting opp i bestemt og logisk rekkefølge for å virke mer overbevisende. Dette skjer ofte når hun kommer med sminketips der hun sier hva som er viktig å ta på først og sist og hvilke produkter som gir best resultat.

Mine tanker til denne bloggen er delt. Det som er positivt er at hun tar mange fine bilder av hverdagens hennes og at hun gir gode tips til mennesker som kanskje ikke har like mye peiling på de områdene hun er gode på, for eksempel tips om en god maskara eller en Shampo for tørt hår. Det som er negativt og som jeg ikke liker er måten hun fremstiller disse tingene på. Hun viser de store puppene sine, den flotte magen og den veltrente kroppen og poserer som om hun skulle være Norges deiligste person. Dette gjør at hun mister litt av seriøsiteten og flere jenter som ser bildene hennes blir nok påvirket og kanskje fører det til et press innen slanking.

(Kilde: tcmn, ndla

Bloggoppgave - uke 6

Fantasy

Fantasy, på norsk kalt fantasia, er en litterær sjanger som er i slekt med eventyrsjangeren, men kan også ligne på science fiction. Fantasia bruker ofte magi som virkemiddel med andre overnaturlige fenomener som en primær del av handlingen og miljøet. Kjente fantasia verk som vi har i dag er blant annet Harry Potter av J.K. Rowling og Ringenes Herre av J.R.R. Tolkien. I tillegg til disse filmene har fantasia sjangeren flere spill som mennesker verden over har tatt del i, blant annet et av de populære facebook-spillene, Robot Unicorn Attack som er spilt av over 42 millioner mennesker.

Handlingen i Robot Unicorn Attack er at du styrer en robot enhjørning gjennom en bane av klipper som svever i lufta. Målet er at du skal komme lengst mulig, samle flest poeng og unngå å falle av klippen. Hvert spill består av tre liv (som framstår som ønsker) der poengsummen av hver bane blir lagt sammen til en poengsum. Desto lenger du klarer å spille, desto raskere springer enhjørningen som også fører til flere poeng.

                                           Her kan du se en video om hvordan spillet fungerer.
                                                                              Trykk HER for å spille

Hovedpersonen i spillet er en enhjørning, som sies å være et symbol renhet, som referer til et av de typiske virkemidlene innen fantasia sjangeren, der de ofte bruker enhjørninger, alver og lignende. Enhjørningen er veldig muskuløs og blir fremstilt som en helt der målet hans er å samle inn flest mulig poeng.

Under spillet får enhjørningen hjelp fra gode hjelpere. De gode hjelperne er feer som har vakre regnbuefargede vinger som symboliserer til godhet og hver gang du «får» en av disse feene, får du ekstra poeng. Andre gode hjelpere som er med i spillet er lilla delfiner som svømmer under klippene. Hvis du klarer å springe raskt nok til å komme parallelt med de, vil de gi deg bonuspoeng. Den tredje hjelperen er lilla stjerner, men hvis du ikke klarer å sprenge dem (noe du gjør ved å trykke på x tasten rett før du passerer stjernen) vil de bli det motsatte av en hjelper, for hvis du ikke trykker på x tasten vil enhjørningen selv bli sprengt som fører til et mindre liv. Noe annet som kan føre til at du mister et liv er om du faller ned fra en av klippene eller krasjer i dem, et hinder i spillet som kan bli sett på som en fiende.

Bildet er hentet fra squidoo
Scenen er overnaturlig og inneholder fantasifargene, lilla og blå. Flere detaljer er også fargelagt i regnbuens farger for eksempel manken og halen til enhjørningen. Bakgrunnen er preget av naturen der klippene kan minnes om opprevne jordstykker, vi kan se blåe skyer i bakgrunnen og regnbuen som skimtes bak skyene.   

Spillet blir fremstilt som eventyrlig med tanke på de tre livene som blir betegnet som tre ønsker. Det blir også brukt mye glitter og lydeffekter som fallende glitter. Under hele spillet blir det brukt flere lydeffekter for eksempel når du klarer å komme gjennom stjernene. Det blir spilt av musikk gjennom hele spillet. Denne sangen er en fengende kjærlighetssang som handler om harmoni og det fantastiske.

Ved hjelp av musikken får du en god følelse når du spiller siden temaet er harmoni. Spillet kan være avhengighetsskapende med tanke på poengskalaen og at du hele tiden ønsker å få ny rekord. Du kan også utfordre venner der den med høyest poengsum vinner spillet. Robot Unicorn Attack er for det meste et tidsfordriv, men det kan og skape et adrenalinkick når poengsummen blir høy. 

(Gruppeoppgave, samarbeid med Lisa Olsen)

onsdag 18. januar 2012

Bloggoppgave - uke 3

Heavy metal

Heavy metal er en musikksjanger innen den moderne rockemusikken, og er en utvikling av rock og blues. «The who» og «The Kinks» var de som lagde en åpning til forskjellige stiler innen metal, og dette med å lage «power-chords» og finne på ulike aggressive måter å spille slagverk på.

Sjangeren sin kulturopprinnelse er USA og Storbritannia, og begrepet kom i på slutten av 1960- og i begynnelsen av 1970-tallet, men med tiden har innholdet endret seg. I 1960 var alt en sjanger, men i dag har vi flere undersjangere; speed metal, power metal osv. Heavy metal har typiske semiotiske ressurser, og det vi ofte ser er en voldsom gitarspilling, runge rytmer og et mørkt og dystert lysbilde.  

Dette er en typisk heavy metal stil.
Hentet fra cluas.
Et eksempel på Heavy metal er Iron Maiden, grunnlagt i 1974, med musikkvideoen «Wasted Years». Semiotiske ressurser som referer til musikksjangeren er gitarspilling som denotasjon. Konnotasjonen er en veldig rocket stil med en aggressiv spilling. Dette er noe som man ofte finner igjen i sjangeren og som er et typisk Heavy metal kjennetegn. En annen semiotisk ressurs er sangteknikken. I «Wasted Years» synger vokalisten for full hals med en «hås» stemme for å få bedre effekt med tanke på den sjangeren han synger.

Noe annet som spiller inn for slike band er kleskodene. Gjennom musikkvideoen kan vi se at de ofte benytter den svarte fargen som detaljsforsterker for eksempel på skjortene og gitaren. De er også trendriktige innen for deres tidsperiode, dette ser vi godt når vi studerer shortsene og singlettene, de har tatt i bruk det som var mote på deres tid.

Et annet band som spiller innen denne sjangeren er «Slayer» som blant annet har gitt ut musikkvideoen «Raining Blood». Bandet oppstod i 1981 og er derfor noen år yngre en «Iron Maiden». Denne gruppa satte et nytt preg på Heavy metal med å øke tempoet på lydbildet og har derfor flere sanger med høyt tempo. Dette bandet tar i bruk sjangerens semiotiske ressurser på en veldig tydelig måte, først og fremst kleskoder. Klærne er i hovedsak svarte og tar ofte i bruk et dødninghode som denotasjonen som er en konnotasjon på gift, død og en rocket stil.

Ørn som symbol.
Med tanke på utseende så har de langt hår, slik at de kan hive» og rocke på håret når de synger. De har også flere tatoveringen og det som ofte går igjen er flammer. Et tegn som de ofte bruker er flakt ørnen. Denne ørnen er et symbol på makt og er kjent som den fuglen som førte de dødes sjel til Gudene.

Under konsertene spiller de veldig aggressivt ved å hive på hode og slenge med håret. Vokalisten synger med en mørk stemme og skriker, noe som er populært innen for sjangeren. Dette gjør at det kan være vanskelig å høre teksten. En semiotisk ressurs som omfatter lyd og farger er en mørk og dyster stemning som tilhører Heavy metal sjangeren.

Ved å analysere disse to bandene ser vi at de ha tatt i bruk det vi forbinder med Heavy metal som mørke farger, aggressiv spilling og langt rockehår. 

(Gruppeoppgave, samarbeid med Lisa Olsen)


Bloggoppgave - uke 2

Alan Jackson – country sjanger

Alan Jackson, født 17. oktober 1958 i Georgia, er en amerikansk låtskriver og countryartist og har stor suksess i Amerika, men også internasjonalt. Han har solgt 45 millioner plater på verdensbasis, og blir sett på som Amerikas mest folkekjære countryartist.

Med tanke på cowboymytens ingredienser om klær og væremåte, finner vi flere faktorer som Jackson tar i bruk. Med tanke på kleskode går han alltid med en lysfarget cowboyhatt, en typisk cowboyskjorte og lyse jeans med cowboystøvler.

"Who I am" - uulyrics
Jackson har gitt ut flere plater, blant annet plata «Who I am» som kom ut i 1994. Fremsiden av coveret består av et portrettbilde av han selv, men det som er i bakgrunnen av dette bilde er interessant. Her ser vi et amerikansk flagg og det symboliserer at han er stolt av landet sitt og at de står sammen. Tittelen på plata er plassert nederst i venstre hjørne, og da får vi en sammensetning av bilde, det amerikanske flagget og navnet hans.

Hvis vi tar for oss en musikkvideo han har, «Summertime Blues», ser vi flere typiske country trekk, spesielt det med «bondelandet». Han og resten av bandet spiller ute på ei eng i typiske «bondeklær» som selebukse og rutete skjorter, men Jackson tar også i bruk hatten som er med på å vise hvem han er. Noe annet de viser er mandighet og dette fordi de kjører rundt i en truck og «tullesloss» i en gjørme. Videoen viser tilbake på noe som er viktig for denne sjangeren, frihet. Dette ser vi godt med at de gjør som de vil, synger og er fri på ei eng.


Utifra titlene på sangene, blant annet "I`d love you all over again", "Love`s got a Hold on you" og "Country boy", ser vi at sangene ofte handler om kjærlighet og det å være en countrymann. Jackson er også tilhenger av den kristne religionen, og dette kommer frem i noen av sangene hans og han har dermed et religiøst budskap. I sangen "God Bless Texas" hører vi hans kristne budskap om at en skal ære og takke Gud for det han hr gjort. "God Bless Texas with His own hand" er første setning i refrenget og her kommer hans takknemlighet frem over at han er velsginet. 

(Gruppeoppgave, samarbeid med Lisa Olsen)
(Kilde: Wikipedia, cmt video