fredag 16. november 2012

Retoriske begrep

Retorikk er læren om talekunst, kunsten å overbevise andre mennesker ved å bruke språklige midler. Det er en viktig form for kommunikasjon, og for å forstå retorikken tar man i bruk ulike begreper. I dette innlegget vil jeg gjøre rede for viktige grener og ta for meg sentrale begrep vi finner i retorikken, altså en ordliste som er utgangspunkt for bloggen denne perioden. 

Retorikk er viktig for å overbevise de du snakker til. Opp gjennom tidene har retorikken blant annet blitt brukt for å få økt makt og flere kjente personer har brukt talekunsten for å gjøre talene sine bedre og mer overbevisende. Vi har blant annet Martin Luther King, Adolf Hitler, Barack Obama, Jens Stoltenberg og mange mange fler. Men hva er det som gjør talene deres så overbevisende og hvorfor blir vi påvirket av det de sier? Et svar på det kan være at de tar i bruk retoriske virkemiddel, blant annet aptum - den retoriske femkanten. 

Aptum er et godt utgangspunkt for å få retorikken til å passe sammen og det er dette som er målet for den retoriske femkanten. 



Målet med aptum er at teksten skal passe sammen med avsenderen, språket, mottakeren og saken. Det gjelder å bruke kairos, rett ord til rett tid, og rette deg mot målgruppa du tar for deg. Hvis du for eksempel skal snakke til en klasse på ungdomsskolen er det viktig at en ikke snakker et typisk "voksenspråk", men bruker ord og uttrykk som 15-16 åringer kan forstå. Det er viktig å tilpasse språkbruken etter hvem du snakker med for det kan være med på å bygge opp ens eget etos i og med at folk forstår det du sier og dermed tror på det du sier hvis du virker overbevisende i saken som blir framstilt. 

De tre appellformene, etos, logos og patos, er også viktige begreper innen retorikken. Etos handler om talerens troverdighet og hvordan det kommer til uttrykk i teksten. Avsenderen kan bygge opp sin etos med den posisjonen han/hun har fra før. Eksempel på det kan være statsministeren eller kronprinsen. Hvis en av disse skal holde en tale, har han en økt troverdighet blant publikum i og med at vi kjenner til den rollen han har. Patos handler om å vekke følelser hos mottakerne, å et virkemiddel innen patos er å spille på samvittighet og andre lignende følelser. Hvis noen argumenterer om hvor godt vi har det sammenlignet med fattige barn i Afrika og legger frem disse argumentene ved bruk av patos, altså følelser, kan det være med på å påvirke mottakerne. Logos handler om fornuft og argumentasjon, og det er viktig at avsenderen bygger opp argumentene på en relevant måte slik at argumentasjonen blir holdbar og overbevisende. 

Når en skal bygge opp en god retorisk tale er det viktig å ta i bruk retorikkens fem faser; inventio, disposito, elocutio, memoria og actio. Inventio handler om å finne gode innholdsmoment og bruke topos som vil si å finne argumenter som for eksempel personlige erfaringer osv...  Disposito handler om å å finne en rekkefølge for argumentene og finne en disposisjon på talen. Elcutio er stil, finne ut om stilen skal være lav, middels eller høy og tenke gjennom vanskelighetsgraden på språket. Memoria er å huske det du skal si og bruke gjentakelse. Actio er måten du utformer framføringen og hvordan du formidler det du har å si. 

I en retorisk kommunikasjonssituasjon er det, som vi ser, flere virkemiddel som spiller inn. Avsenderen er viktig - hvem sier hva? Hvordan fremstiller han/hun argumentene sine og hvilken appellform er tatt i bruk? Det som er viktig og som spiller en stor rolle innen talekunsten er den graden avsenderen klarer å nå frem til mottakerne. For å få til dette er det viktig å bruke de retoriske virkemiddel på en god, men også naturlig måte slik man blir overbevist. 


Kilder: Powerpoint presentasjon (Annika Tove Roalkvam), wikipedia, snl 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar