onsdag 29. februar 2012

Bloggoppgave - uke 9

Rosablogg

En rosablogg en er bloggtype som har blitt veldig populær i dagens samfunn. En rosablogg er en ung jente eller en ung gutt (13-20 års alderen) som skriver om sin egen hverdag og om seg selv. Et annet kjennetegn på disse bloggene er at de velger å omtale ulike produkter som de får tilsendt gratis, alt i fra hårprodukter til leppestifter.

Eksempler på rosablogger vi har i 2012:
-          www.tcmn.blogg.no
-          www.linni.blogg.no
-          www.tuvaw.blogg.no
-          www.annais.blogg.no

Bildet av kjendis-bloggeren
Hentet fra tcmn
Førstnevnte (tcmn) har tatt første plassen på bloggsiden med hele 32 347 lesere hver dag, og er rosabloggen til 17 år gamle Therese Charlotte Margrethe Nielsen. På fremsiden hennes i «meg feltet» skriver hun at hun hovedsakelig blogger om hverdagen, sminke, mote og hår.

Hvis vi skal se på de semiotiske ressursene Therese tar i bruk så finner vi flere denotasjoner og konnotasjoner. Det første, som også er noe av det viktigste er rosa fargen som er et typisk trekk for slike bloggere. De vi ser er at headeren hennes består av rosa skrift og linkene til blant annet facebook siden hennes er farget i rosa. Alle overskriftene til de daglige innleggene er også rosa. Denne fargen regnes i den vestlige kulturen som en feminin farge og et symbol på kvinnen. Konnotasjonen til denne fargen er at hun fremstår som en søt jente men også som en typisk «Barbie Girl». Headeren hennes består av bilder der hun svinger seg i en rosa søt kjole og vifter med det lange blonde håret samtidig som hun sminket med flere enn en type sminke. Dette gjør at det forsterker «Barbie Girl» preget.

I et innlegg hun publiserte i slutten av februar står det at hun har kjøpt seg nye Converse sko. Her kan vi se flere denotasjoner og konnotasjoner. «Modellen heter All Star Light Leather, det er en mer slim modell enn de vanlige Conversene med tykk såle. Jeg vil anbefale dere å gå opp en størrelse større enn dere bruker til vanlig, iallfall en halv. Du finner de HER. Hele utvalget med Converse kan du se HER.» Dette er denotasjonen av det vi leser hun har skrevet, men hvis vi ser på konnotasjonene til dette innlegget finner vi flere. For det første ønsker hun å vise leserne sine hva hun har kjøpt og at hun har fått seg nye, dyre og fine merkesko. Dette gjør at hun kan fremstilles som moteikon som kun kjøper merker og at det kan koste hva det koste vil. En annen ting er at hun prøver å få et «venninneforhold» med leserne sine der hun sier hva som er lurt hvis en skal kjøpe disse fantastiske skoene. Dette blir også en anbefaling av et produkt som gjør at Converse kommer godt ut. Det er stor sjans for at flere av Thereses lesere går innom linken og bestiller skoene hun anbefaler.

I et annet innlegg som ble publisert i slutten av februar skriver hun om en Sydenferie hun og moren skal på. Noe av det første vi leser er at det er et fire stjerners hotell og setningen «Det var faktisk sykt fint». Konnotasjonen til denne setninger er at hun virker som om oser over i luksus. Og når noe er mindre enn den høyeste rangen er det ikke så bra, men til dette hotellet sier hun at det FAKTISK var sykt fint, hun er overrasket at et fire stjerners hotell kan være fint.

Bildet er hentet fra Thereses blogg
I tillegg til rosa fargene tar Therese i bruk ulike poserings metoder for å vise seg selv og klærne hun har kjøpt.Men hun viser ikke disse på produktene på en vanlig måte, i stedet gjør hun er posering for å se flott ut. Det lange blonde håret henger fint nedover ansiktet i det hun drar opp litt av genseren for å vise fram sin solbrune og tynne mage med en flott piercing i midten. På andre bilder kan vi se hun poserer i en form for å få fram puppene sine, noe som kanskje er et typisk trekk for rosabloggerne.

Språket som blir skrevet på bloggen er delvis preget av det muntlige språket, kanskje for å få bloggen til å virke som et sterkere «venninneforhold» med leserne sine. I tillegg prøver hun å skrive seriøst for å virke overbevisende og for å prøve på en overtalelse på at hun vet hva hun holder på med og at bloggen er noe hun tar seriøst.

Budskapet til 17 år gamle Therese Charlotte vil jeg si egentlig er å leve livet og ha det gøy. Hun skriver ikke om det som skjer i samfunnet og om faglige ting, men velger derimot å vise den nye leppestiften hun kjøpte og dyre jakker til 8.000 kroner. For mange er nok denne jenta et forbilde og et moteikon, men når hun anbefaler jakker til nesten ti tusen kroner er det vanskelig for fansene å følge etter, noe som flere ser på som kritikk av en blogger som har så mange lesere daglig.

Med tanke på etos, logos og patos prinsippet blir dette tatt i bruk. Etos, hvordan hun fremstiller seg er på en veldig luksuriøs måte med mye sminke, dyre klær og en hverdag bestående av glede, harmoni og fester. Hun har flere innlegg der hun viser alle de flotte sydenturer hun har vært på i løpet av et år. Hun viser flere følelser der hun som regel smiler det breieste smilet hun kan og viser tydelig hennes hverdagslykke. Men hun kan også vise sider av seg selv der hun er mer seriøs og viser en ufornøyd side når hun ikke er fornøyd med et produkt, dette er absolutt med på å påvirke leserne for deres valg av produkter. Med tanke på logos, setter hun ofte ting opp i bestemt og logisk rekkefølge for å virke mer overbevisende. Dette skjer ofte når hun kommer med sminketips der hun sier hva som er viktig å ta på først og sist og hvilke produkter som gir best resultat.

Mine tanker til denne bloggen er delt. Det som er positivt er at hun tar mange fine bilder av hverdagens hennes og at hun gir gode tips til mennesker som kanskje ikke har like mye peiling på de områdene hun er gode på, for eksempel tips om en god maskara eller en Shampo for tørt hår. Det som er negativt og som jeg ikke liker er måten hun fremstiller disse tingene på. Hun viser de store puppene sine, den flotte magen og den veltrente kroppen og poserer som om hun skulle være Norges deiligste person. Dette gjør at hun mister litt av seriøsiteten og flere jenter som ser bildene hennes blir nok påvirket og kanskje fører det til et press innen slanking.

(Kilde: tcmn, ndla

1 kommentar:

  1. Bra! Interessant at du kobler rosablogg også til gutter. Det er nærliggende å tenke seg gutter med homofil legning? Vet du hvem som har "laget" begrepet "rosa blogg"?

    SvarSlett