onsdag 29. februar 2012

Bloggoppgave - uke 6

Fantasy

Fantasy, på norsk kalt fantasia, er en litterær sjanger som er i slekt med eventyrsjangeren, men kan også ligne på science fiction. Fantasia bruker ofte magi som virkemiddel med andre overnaturlige fenomener som en primær del av handlingen og miljøet. Kjente fantasia verk som vi har i dag er blant annet Harry Potter av J.K. Rowling og Ringenes Herre av J.R.R. Tolkien. I tillegg til disse filmene har fantasia sjangeren flere spill som mennesker verden over har tatt del i, blant annet et av de populære facebook-spillene, Robot Unicorn Attack som er spilt av over 42 millioner mennesker.

Handlingen i Robot Unicorn Attack er at du styrer en robot enhjørning gjennom en bane av klipper som svever i lufta. Målet er at du skal komme lengst mulig, samle flest poeng og unngå å falle av klippen. Hvert spill består av tre liv (som framstår som ønsker) der poengsummen av hver bane blir lagt sammen til en poengsum. Desto lenger du klarer å spille, desto raskere springer enhjørningen som også fører til flere poeng.

                                           Her kan du se en video om hvordan spillet fungerer.
                                                                              Trykk HER for å spille

Hovedpersonen i spillet er en enhjørning, som sies å være et symbol renhet, som referer til et av de typiske virkemidlene innen fantasia sjangeren, der de ofte bruker enhjørninger, alver og lignende. Enhjørningen er veldig muskuløs og blir fremstilt som en helt der målet hans er å samle inn flest mulig poeng.

Under spillet får enhjørningen hjelp fra gode hjelpere. De gode hjelperne er feer som har vakre regnbuefargede vinger som symboliserer til godhet og hver gang du «får» en av disse feene, får du ekstra poeng. Andre gode hjelpere som er med i spillet er lilla delfiner som svømmer under klippene. Hvis du klarer å springe raskt nok til å komme parallelt med de, vil de gi deg bonuspoeng. Den tredje hjelperen er lilla stjerner, men hvis du ikke klarer å sprenge dem (noe du gjør ved å trykke på x tasten rett før du passerer stjernen) vil de bli det motsatte av en hjelper, for hvis du ikke trykker på x tasten vil enhjørningen selv bli sprengt som fører til et mindre liv. Noe annet som kan føre til at du mister et liv er om du faller ned fra en av klippene eller krasjer i dem, et hinder i spillet som kan bli sett på som en fiende.

Bildet er hentet fra squidoo
Scenen er overnaturlig og inneholder fantasifargene, lilla og blå. Flere detaljer er også fargelagt i regnbuens farger for eksempel manken og halen til enhjørningen. Bakgrunnen er preget av naturen der klippene kan minnes om opprevne jordstykker, vi kan se blåe skyer i bakgrunnen og regnbuen som skimtes bak skyene.   

Spillet blir fremstilt som eventyrlig med tanke på de tre livene som blir betegnet som tre ønsker. Det blir også brukt mye glitter og lydeffekter som fallende glitter. Under hele spillet blir det brukt flere lydeffekter for eksempel når du klarer å komme gjennom stjernene. Det blir spilt av musikk gjennom hele spillet. Denne sangen er en fengende kjærlighetssang som handler om harmoni og det fantastiske.

Ved hjelp av musikken får du en god følelse når du spiller siden temaet er harmoni. Spillet kan være avhengighetsskapende med tanke på poengskalaen og at du hele tiden ønsker å få ny rekord. Du kan også utfordre venner der den med høyest poengsum vinner spillet. Robot Unicorn Attack er for det meste et tidsfordriv, men det kan og skape et adrenalinkick når poengsummen blir høy. 

(Gruppeoppgave, samarbeid med Lisa Olsen)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar