mandag 3. desember 2012

Retorikk i ukeblad - selvvalgt fordypning

Jeg valgte å ta for meg ukebladet "Bedre helse" 2012. Grunnen til at jeg valgte dette ukebladet er fordi det er et blad som jeg vet spiller mye på retorikken for å fange leserne, derfor tenkte jeg at det var spennende å se hvilke tråer de trekker i for å få leserne med seg og hvordan de klarer å overbevise oss. 

Bildet er hentet fra bladkongen
Målgruppen for ukebladet er ungdommer/voksne som er opptatt av å få en bedre helse og en bedre livsstil. Sammenlignet med andre ukeblad, som skriver om trening og kosthold som for eksempel "Shape up", er "bedre helse" bygget opp på en helt annet måte. Dette bladet er lagt for å få folk til å legge om uvanene sine og prøve å få dem til å trene et par ganger i uken og spise sunt og spare sjokoladen til helgen. "Shape up" retter seg til de menneskene som allerede trener mye og spiser sunt, altså et blad som heller fokuserer på om du gjør treningøvelsene på riktig måte. Ut ifra denne sammenligningen vil jeg si at hovedbudskapet i bedre helse er vegen til en bedre helse og et sunnere liv. 

Fremsiden av et ukeblad er kanskje noe av det viktigste med hele bladet, for dette er det første leserne ser og det er fremsiden som ofte avgjør om noen kjøper bladet eller ikke. Fremsiden av "bedre helse" består av mange farger og fengende overskrifter som «derfor blir du slank om våren», «alt om sukker», «spis deg frisk, sunn og sterk» osv... Dette gjør at folk blir interessert i bladet og ønsker å vite nøkkelen til mindre sukker og hvorfor en blir slank om våren. 

Typiske artikler i bladet er artikler der de skriver om ulike tips om hva du kan gjøre for å få et bedre kosthold og "enkle grep" du kan gjøre for å øke forbrenningen og få mer ut av 30 minutters gåtur. De skriver for eksempel at hvis du bruker de og de grepene under ukens spasertur vil turen ha samme effekt som en joggetur på 20 minutter. Dette er noe som påvirker menneskene i veldig stor grad i og med at de ønsker å begynne å trene et par ganger i uken, men kanskje ikke er så glade i å jogge/bli svett. 

Til de fleste artiklene bruker de store bilder bestående av lyse farger der en kvinne for eksempel sykler og har sykkelkurven fulle med blomster og sunn mat. I tillegg til dette smiler hun et bredt smil og prøver å virke som en naturlig kvinne samtidig som hun skal overbevise leserne om at endringer i kostholdet og litt mer mosjon er vegen til en blomstrende hverdag. De prøver å treffe leserne og målet er å få de påvirket og at de har et ønske om å oppnå det samme som kvinnen på sykkelen. Til disse bildene er ikke fargebruken tilfeldig. Lyse og ofte sterke farger er tatt i bruk. I stedet for å ha på seg en svart jakke, har personene på bildet på seg en fin og fargerik jakke som fanger blikket til leserne. Disse bildene forteller mye om denotasjon og konnotasjon. På bildet ser vi en glad og vakker kvinne som sitter på sykkelen sin med frukt i kurven. Hvis vi ser nærmere på bildet, forteller det at en blir gladere av å spise frukt og det referer til "5 om dagen" som hjelper på hjerte og helse. 

Artiklene bygges opp med hint ifra spenningskurven vi kjenner fra novellene. I begynnelsen bruker de velvalgte setninger som gjør at en må lese videre. Etter å ha lest artiklene sitter man igjen med ettertanker, og det er nettopp dette bladet vil oppnå at vi skal sitte igjen med ettertanker og kanskje prøve ut de samme tingene som personene i artikkelen har gjort. Eksempel på slike artikler kan være en kvinne som forteller at hun har gått ned 5-10 kg av å endre kostholdet og holde sukkeret og sjokoladen kun til lørdagskveld. Da viser de ofte bilder av hvordan hun så ut før og hvordan hun har blitt etter å ha kuttet ut på søtsakene i ukedagene. I slike tilfeller bygger de mye på etos og patos, og går inn for å virkelig treffe leserne og få dem på samme tanke. 

Argumentene er fra den virkelige verden og de intervjuer noen som har hatt det dårlig i livet, men at livet nå har blitt mye bedre etter de følgte ekspertenes råd om sunt kosthold og to gåturer i uken, altså at livet har blitt mye bedre og lettere ved hjelp av sunn mat. De bruker altså personlige erfaringer som folket forteller for å treffe leserne mer og tar i bruk etos og patos. Men det som er, og som jeg føler at bladet benytter seg av, er indirekte argumenter. I stedet for å argumentere direkte om at overvektige kvinner må slanke seg for å følge "samfunnets krav om skjønnhet", bruker de indre argument som at litt mer salat ved middagen og null sjokolade i ukedagene gjør at kroppen din har det mye bedre og at du får et bedre liv. 

Ved siden av artiklene finner vi reklame. For eksempel så handlet en artikkel om yoga og de fortalte hvordan du kan utføre enkle yogaøvelser på soverommet og hvilken effekt disse hadde på deg. På slutten av denne artikkelen reklamerte de for et yogakurs i Oslo som skulle være et veldig ideelt kurs for de som ønsker å få bedre helse ved hjelp av yoga. De reklamerer også for naturlige skjønnhetsprodukt som ulike ansikts kremer, såper og lignende. Her kommer det indirekte argumentasjonen tilbake, at vi må bruke ulike produkt for å se fine ut. De reklamerer også for ulike varer fra butikker som nille. Og det synes jeg egentlig er ganske bra fordi at nille ikke er den dyreste butikken og er en butikk som mange har råd til å handle i og derfor treffer de flere mennesker. Hadde de reklamert fra en veldig dyr interiørbutikk hadde de nok ikke truffet så mange lesere, for de som er interesserte i dyr interiør kjøper magasiner som tar for seg det emnet. De spiller også mye på tekster som begynner med "visse du at?" og "slik får du i deg mer fisk" for å påvirke leserne og for å virke troverdig. 

Språket i ukebladet er veldig enkelt og de bruker en såkalt lavstil. De tar ikke i bruk avanserte "treningsord", men ord som alle kan forstå. Jeg føler også at de bruker en del manipulasjon og prøver å printe inn i hodet på leserne, at vegen til et godt liv er å spise sunnere. Personene som er med i ukebladet skal prøve å fremstå som naturlige, men de skal også virke overbevisende på en indirekte måte slik at de når målet sitt som er overbevisning. 

Ut ifra den retoriske analysen jeg har tatt for meg om dette ukebladet, ser jeg at "bedre helse" er et ukeblad som skal virke veldig naturlig og ekte, men at det samtidig må overbevise leserne for å få dem til å tenke de samme tankene. De bruker mye indirekte argumentasjon for å virke naturlige og for å ikke virke som et blad som sier at "du må være slank for å være fin". 


Kilder: ndla, wikipedia

·     



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar